Για κάποιο λόγο, θεωρώ αυτομάτως ένα ναυάγιο πηγή τοξικών ή ρυπογόνων ουσιών. Τελικά ίσως δε σκεφτόμαστε όλοι με τον ίδιο τρόπο. Βεβαίως και δε φοβάμαι ότι αν κάνω μια βουτιά σε ναυάγιο θα πάθω κάτι, όπως έχει αποδείξει και η εμπειρία τόσων δυτών στο Ζηνοβία, κανείς δεν έχει πάθει τίποτα και κατά πάσα πιθανότητα δεν πρόκειται να πάθει κιόλας.
Αυτός είναι και ο λόγος που δεν ανησυχώ ότι η Συνάπτουλα μπορεί να είναι δείκτης ρύπανσης.

Ωστόσο ο καθαρισμός ενός ναυαγίου από ουσίες που είναι σχεδόν δεδομένο ότι θα έχουν μακροπρόθεσμες επιπτώσεις σε μακροοργανισμούς, δεν μπορεί παρά να είναι κάτι όμορφο κι ευπρόσδεκτο (τα βαρέλια με τα πετρέλαια κρατάνε ακόμα -ως πότε; Οι μπαταρίες; ). Φυσικά και δε χρειάζεται να νιώσει κάποιος ενοχή γι'αυτό... Σκεφτείτε ας πούμε, πόσα ναυάγια υπάρχουν στην Ελλάδα... πόσα από αυτά έχετε ακούσει να έχουν απορρυπανθεί; Κανένα θα έλεγα εγώ, χωρίς να ξέρω καν.....
Η οποιαδήποτε προσπάθεια προς κάτι τέτοιο, θα μπορούσε να φανεί απλά σαν μια περιβαλλοντικά φιλική κίνηση (κι αυτό πουλάει στα ΜΜΕ, πιστέψτε με!). Δεν παροτρύνω κανέναν να τρομάξει επειδή βουτάει σε ναυάγια, αλίμονο. Αν οι διαδικασίες της απορρύπανσης παρουσιαστούν ψύχραιμα και σωστά, όλοι θα καταλάβουν ότι η κίνηση απορρύπανσης είναι μονάχα μια κίνηση ανωτερότητας και επουδενί φόβου...
Όποιος δεν φοβάται να βουτήξει σε οποιοδήποτε σχετικά σύγχρονο ναυάγιο (π.χ Avantis, εμείς πριν μερικά χρόνια το βρίσκαμε αναζητώντας τις λαδιές στην επιφάνεια από τα πετρέλαια που ακόμα έβγαιναν...) δεν έχει κανένα λόγο να φοβάται να βουτήξει στο Ζηνοβία.
Σώτο, σε καμία περίπτωση δεν είπα ότι οι τοξικές αυτές ουσίες είναι άμεσα επικίνδυνες για τον άνθρωπο. Αν ίσως καταναλώσουμε μύδια που είναι προσκολλημένα πάνω του, ή ψάρια που έχουν τραφεί από άλλους εδραίους οργανισμούς του πλοίου, θα μπορούσαμε να προσθέσουμε στη διατροφή μας λίγα βαρέα μέταλλα ή λίγους υδρογονάνθρακες παραπάνω (ξέρετε πόσα τρώμε έτσι κι αλλιώς κάθε μέρα; )
Δεν το έθεσα λοιπόν σαν θέμα ασφάλειας, όσο σαν θέμα του να κάνεις κάτι καλύτερο για τον βυθό (χειρότερα κάνουμε κάθε μέρα, ας κάνουμε κι ένα καλύτερο κάποτε). Επίσης, δεν θεωρώ σε καμία περίπτωση ότι πρέπει να το δούμε σαν υποχρέωση. Θα ήταν όμως πολύ όμορφο αν απλά μαζευόντουσαν άνθρωποι με όρεξη για κάτι τέτοιο, θα μπορούσε να βγει κάτι όμορφο και να ακουστεί ένα πολύ θετικό μήνυμα προς τα έξω. Είδα και τη Φλαμπελίνα ορεξάτη και είπα να της βάλω ιδέες.... για καλό όμως....
Φυσικά και καταλαβαίνω ότι σας βάζω δύσκολα. Ειδικά όπως τα περιέγραψε η Φλαμπελίνα, ακούγονται μάλλον ζόρικα τα πράγματα! Που να βρει κανείς χρηματοδότηση ή και τεχνογνωσία για κάτι τέτοιο. Μένει ωστόσο ακόμα μία -και αρκετά απλούστερη- εκδοχή. Σπρώξτε την πληροφορία σε αυτούς που ανυπομονούν να κάνουν κάτι για εσάς:
Παράθεση:
Ερώτηση με αρ. 23.06.009.01.268, ημερομηνίας 15 Φεβρουαρίου 2007, του βουλευτή εκλογικής περιφέρειας Λευκωσίας κ. Γιώργου Περδίκη
«Έχω πληροφορηθεί ότι στο ναυάγιο του “Ζηνοβία” υπάρχει μεγάλος αριθμός από βαρέλια τα οποία περιέχουν χημικά, ενδεχομένως επικίνδυνα, ή τοξικά.
Παρακαλείται ο αρμόδιος υπουργός να πληροφορήσει τη Βουλή των Αντιπροσώπων αν έχει μελετηθεί το θέμα της παρουσίας τοξικών ή άλλων χημικών στο ναυάγιο του “Ζηνοβία” και αν υπάρχει κίνδυνος θαλάσσιας ρύπανσης.»
|
Παράθεση:
Απάντηση 23.06.009.01.268 Απάντηση ημερομηνίας 16 Μαΐου 2007 του Υπουργού Γεωργίας, Φυσικών Πόρων και Περιβάλλοντος κ. Φώτη Φωτίου στην ερώτηση με αρ. 23.06.009.01.268, ημερομηνίας 15 Φεβρουαρίου 2007, του βουλευτή εκλογικής περιφέρειας Λευκωσίας κ. Γιώργου Περδίκη
«Αναφέρομαι στην επιστολή με Αρ. Φακ. 23.06.009.01.268 και ημερ. 23.2.2007, σχετικά με το πιο πάνω θέμα και σας πληροφορώ τα εξής:
Η επιχείρηση καθαρισμού του ναυαγίου του “Ζηνοβία”, το οποίο βυθίστηκε το 1980 στο κόλπο της Λάρνακας, σε βάθος περίπου 40 μ., είχε αναληφθεί από το Τμήμα Αλιείας.
Κατά τη διάρκεια της όλης επιχείρησης, στην οποία εκτός από τα μηχανικά μέσα που χρησιμοποιήθηκαν για την άντληση του πετρελαίου από το πλοίο και τα αντιρρυπαντικά φράγματα που τοποθετήθηκαν, έλαβαν μέρος και ομάδες δυτών, οι οποίοι προέβηκαν στον καθαρισμό του εσωτερικού του πλοίου και στην επιθεώρηση του για εντοπισμό άλλων ποσοτήτων πετρελαίου, που όμως δεν εντοπίστηκαν.
Για να καταστεί δυνατή η περαιτέρω διερεύνηση του θέματος, λόγω και του τεράστιου μεγέθους του ναυαγίου, παρακαλώ όπως μας δοθούν περισσότερες πληροφορίες για το θέμα της ύπαρξης βαρελιών με χημικά, όπως για παράδειγμα, σε ποιο μέρος του πλοίου βρίσκονται αυτά, πότε εντοπίστηκαν, κ.λ.π.»
|
Τα παραπάνω από το
κυπριακό κοινοβούλιο 