Απάντηση: Το ναυάγιο του Ε/Γ ΑΘΗΝΑ στη Σύρνα της Δωδεκανήσου
Παράθεση:
Αρχικό μήνυμα απο Πολικός
Διάβασα το εκτενές κείμενο του Δημήτρη Γκαλών στο περιοδικό Εφοπλιστής και πρώτα από όλα Δημήτρη θα ήθελα και εγώ να σε συγχαρώ για το αποτέλεσμα.
|
Καλησπέρα Πολικέ,
ωραίο ψευδώνυμο γιατί κατά πρώτον είναι πάντα ένα σταθερό σημείο αναφοράς, και κατά δεύτερον ένα σημαντικό ποιητικό συστατικό.
Σ΄ ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια. Είναι πάντα καθησυχαστικό να γνωρίζει κανείς ότι κάπου εκεί έξω υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι εξακολουθούν να ενδιαφέρονται για την ιστορία, και οι οποίοι διαθέτουν κριτική σκέψη και άποψη.
Παράθεση:
Αρχικό μήνυμα απο Πολικός
Σχετικά με το Γ' Μέρος τους αφιερώματος, θα μου επιτρέψεις Δημήτρη να κάνω μια - δυο διορθώσεις.
|
Ουδείς αλάθητος αγαπητέ Πολικέ, και οι διορθώσεις είναι απόλυτα ευπρόσδεκτες.
Παράθεση:
Αρχικό μήνυμα απο Πολικός
Στην πρώτη σελίδα αναφέρεις οτι η απορρόφηση των ακτοπλοϊκών εταιρίων στην ΑΕΕΘΕ έγινε το 1919. Στην πραγματικότητα μεγάλο μέρος των μετοχών της "Πανελληνίου Ατμοπλοΐας" αγοράστηκε το 1916, η "Κυκλαδική Ατμοπλοΐα" απορροφήθηκε το καλοκαίρι του 1916 όπως και η εταιρία Γουδή αλλά η εταιρία του Τζών Μακ Δούαλ δεν ακολούθησε παρά το καλοκαίρι του 1917.
|
Την πληροφορία ότι η εταιρεία του Τζών Μακ Δούαλ του νεώτερου απορροφήθηκε το 1919, την έχω, αν δεν κάνω λάθος, από μια εφημερίδα της εποχής. Όπως ανέφερα και στο άρθρο μου η ΑΕΕΘΕ του Αντώνη Παληού ιδρύθηκε το 1916, πριν συμμετάσχει η Ελλάδα, υπό Βενιζέλου, στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ευχαριστώ για την διευκρίνηση ότι η εταιρεία του Τζών Μακ Δούαλ υιού απορροφήθηκε το 1917. Αν μπορούσες να παραθέσεις και την πηγή, θα ήταν ευχής έργον.
Παράθεση:
Αρχικό μήνυμα απο Πολικός
Όπως γράφεις, ο θάνατος του Αντώνη Παληού οδήγησε στη σταδιακή εξασθένιση της εταιρίας του και στην τελική χρεωκοπία της. Ωστόσο η οικογένεια των ΜακΔούαλ δεν φαίνεται να σταμάτησε εκεί τη δράση της, και το 1923 ο υιός Τζων αγόρασε μαζί με άλλους ένα ατμόπλοιο 2.οοο τόνων το οποίο ονομαζόταν Ταντάχ.
|
Δυστυχώς δεν υπάρχει καμιά αναφορά για το ΤΑΝΤΑ(Χ) στο γενικά φτωχό σε πληροφορίες βιβλίο των Χαρλαύτη, Τζελίνα; Βλασσόπουλος, Νίκος: Ποντοπόρεια - Ποντοπόρα ιστιοφόρα και ατμόπλοια, 1830-1939, ΕΛΙΑ, Αθήνα 2002.
Νομίζω όμως ότι αναφέρεσαι σ΄ αυτό το πλοίο, το οποίο σαν EKATERINI PEPPA (πρώην MALTANA, JEAN M., JEAN, TANTAH, IFAFA, κατασκ. 1889) συγκρούστηκε και βυθίστηκε έξω από την νήσο Bornholm της Δανίας, στις 7 Φεβρουαρίου του 1938. Το Bornholm, παρεμπιπτόντως, αποτελεί έναν από τους καλύτερους τόπους κατάδυσης για όσους καταδύονται στην Βαλτική, λόγω των πολλών ναυαγίων και ιδιαίτερα ενός από τα μεγαλύτερα ναυάγια που μπορεί να δει κανείς υποβρυχίως του FU SHAN HAI.
Όπως αναφέρει το Miramar Ship Index (ελπίζω να είσαι μέλος, γιατί αλλιώς δεν μπαίνεις) αναφέρει ότι το πλοίο πουλήθηκε το 1923 σε κάποιον W. J. Hutchison, με έδρα του το Λονδίνο, αλλάζοντας όνομα σε JEAN. Στην καταχώρηση που βρήκα εδώ ο William John Hutchison, πρόκειται πιθανώς για τον ίδιο Hutchison που αναφέρει το Miramar, είχε έδρα και στον Πειραιά. Ίσως πράγματι να σχετιζόταν με τον Τζών Μακ Δούαλ υιό. Πάντως το πλοίο εμφανίζεται στα 1934 σαν ιδιοκτησία του Λ. Τεργιάζου και στην συνέχεια σαν ιδιοκτησία του Χρήστου Πέππα και Σία όπου και βυθίζεται μετά από πρόσκρουση.
Οτιδήποτε πληροφορία έχεις για το θέμα είναι ευπρόσδεκτη. Έχεις βρει κάποιο άλλο ίχνος του Τζών Μακ Δούαλ υιού στην συνέχεια; Κατά τα φαινόμενα, το ΤΑΝΤΑ(Χ) θα πρέπει να ήταν το κύκνειο άσμα των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων του.
Παράθεση:
Αρχικό μήνυμα απο Πολικός
Ίσως έχει γίνει κάποια σύγχυση με τη "Διεύθυνση Θαλασσίων Μεταφορών" η οποία συστάθηκε το 1917 από την κυβέρνηση του Ελ.Βενιζέλου με σκοπό να αναλάβει τη διαχείριση του ακτοπλοϊκού στόλου. Ήταν η Διεύθυνση Θαλασσίων Μεταφορών που συστάθηκε για να εξυπηρετήσει τις πολεμικές ανάγκες και όχι η Πανελλήνιος Ακτοπλοϊκή Ένωσις. Το πείραμα αυτό απέτυχε και τα πλοία επανήλθαν στον έλεγχο των ιδιοκτητών τους το 1922, χωρίς αυτό το διάστημα να έχει αλλάξει το καθεστώς ιδιοκτησίας τους. Όπως και τα περισσότερα ακτοπλοϊκά έτσι και το Αθηνά υπάχθηκε στη εν λόγο Διεύθυνση το διάστημα 1917-1922.
|
Πράγματι η αναφορά σχετίζεται με την Δ.Θ.Μ. την διεύθυνση της οποίας είχε αναλάβει ο άλλοτε υπουργός συγκοινωνιών, επί κυβέρνησης Βενιζέλου, Δημήτριος Διαμαντίδης, γεγονός το οποίο ενισχύει την θέση ότι το ΑΘΗΝΑ, όπως και όλα τα επιβατηγά πλοία των ελληνικών νηολογίων, συμμετείχαν στην Μικρασιατική Εκστρατεία και στην μεταφορά προσφύγων μετά την Μικρασιατική Καταστροφή τον Αύγουστο του 1922.
Παράθεση:
Αρχικό μήνυμα απο Πολικός
Αν υπάρχει ενδιαφέρον για περαιτέρω ιστορικά στοιχεία, θα χαρώ να συνεισφέρω στη συζήτηση.
|
Από πλευρά μου υπάρχει άμετρο ενδιαφέρον Πολικέ. Αν κάποιος από τους αναγνώστες δεν ενδιαφέρεται, απλώς δεν χρειάζεται να διαβάσει το θέμα. Τόσο απλό είναι.
Σε ευχαριστώ για τις πληροφορίες και τις διορθώσεις σου.
DG
Υ.Γ.
Αν και το άρθρο μου κυκλοφόρησε σε τέσσερα μέρη στο περιοδικό Εφοπλιστής, εγώ μέχρι στιγμής δεν έχω λάβει κάποιο από αυτά. Τα περιμένω από μέρα σε μέρα. Έμαθα όμως ότι έγινε κάποιο μπέρδεμα με διορθώσεις που είχα στείλει στη σύνταξη, οι οποίες όμως δεν πραγματοποιήθηκαν. Όταν λάβω τα τεύχη στα χέρια μου, θα αναφέρω εδώ τα λάθη και τις εκάστοτε διορθώσεις.
Τελευταία επεξεργασία από το χρήστη Dimitris Galon : 12-03-12 στις 15:03.
|