Απάντηση: Το ναυάγιο του Ε/Γ ΑΘΗΝΑ στη Σύρνα της Δωδεκανήσου
Κατά την πρόσφατη παραμονή μου στην Αθήνα ένας φίλος που γνωρίζει τα ενδιαφέροντα μου με προμήθευσε με φωτοτυπίες του άρθρου «Η Αθηνά του Τζων» του Δημήτρη Γκαλών. Τέτοιες φιλότιμες προσπάθειες πρέπει να έχουν και συνέχεια και ελπίζω η διάθεση μου να κάνω κάποιες διορθώσεις να μη θεωρηθεί επικριτική αλλά παρακινητική. Ομολογώ ότι δεν μπόρεσα να διαβάσω προσεκτικά το άρθρο μιας και ο διαθέσιμος χρόνος και το εκτενές του κειμένου δεν μου το επέτρεψαν. Στάθηκα περισσότερο στο Γ’ μέρος μιας και αυτό βρήκα πιο ενδιαφέρον και θα ήθελα σταθώ σε ένα δυο σημεία που μου κέντρισαν την προσοχή και που αξίζει να τεθούν στη σωστή τους βάση.
Στη σελίδα 112 του Γ’ μέρους, ξεκινάς αναφέροντας πως «Το 1919…η εταιρεία Μακ Δουάλ καθώς και οι εταιρίες Γουδή, Ερμουπόλεως, Κυκλαδική, Παπαλεονάρδου και Πανελλήνιος απορροφήθηκαν από την Α.Ε.Ε.Θ.Ε.»Η εταιρεία του Τζων Μακ Δούαλ στην πραγματικότητα περιήλθε τον Ιούλιο του 1917 στην Α.Ε.Ε.Θ.Ε. και έτσι έπαυσε να υπάρχει πια.
Στην ίδια σελίδα αναφέρεις πως «την ίδια χρονιά που ιδρύθηκε η ΑΕΕΘΕ, το 1919, απεβίωσε ο Αντώνιος Π.Παληός». Μιας και ήδη έχεις σωστά αναφέρει ότι η ΑΕΕΘΕ ιδρύθηκε το 1916, αντιλαμβάνομαι ότι πρόκειται περί λάθους εκ παραδρομής. Ο Αντώνιος Παληός πράγματι απεβίωσε το 1919.
Στη σελίδα 116 αναφέρεις την «Πανελλήνιο Ακτοπλοϊκή Ένωση» κάνοντας λόγο για ένα φορέα που «προέκυψε από την ένωση των ελληνικών ακτοπλοϊκών εταιρειών με σκοπό αφενός την υποστήριξη της Μικρασιατικής εκστρατείας και αφετέρου τη διευθέτηση των πολλά υποσχόμενων ναυτιλιακών δραστηριοτήτων στις μετά τη Συνθήκη των Σεβρών παραχωρημένες περιοχές».
Για να μαθαίνουν και οι νεότεροι σωστά την ιστορία της ναυτιλίας μας, θα πρέπει να αναφέρουμε ότι η «Πανελλήνιος Ακτοπλοΐκή Ένωσις» ήταν στην πραγματικότητα η αντίστοιχη «Ένωση Εφοπλιστών Ακτοπλοΐας» της εποχής. Δεν ήταν ένωση των εταιριών και ο σκοπός της ήταν – όπως και σήμερα – να αποτελέσει το «συνδικαλιστικό όργανο» των εφοπλιστών της ακτοπλοΐας ή καλύτερα το lobbyτους. Όπως σωστά αναφέρει και ο εκλεκτός συγγραφές Αναστάσιος Τζαμτζής «ήταν μια προσπάθεια να οργανωθούν κατά κάποιο τρόπο οι ακτοπλόοι εφοπλιστές προκειμένου από κοινού να υποστηρίξουν τα αιτήματα τους.
Επομένως θα πρέπει να διορθωθεί και η παρακάτω φράση «Ο στόλος της Πανελληνίου Ακτοπλοΐκής Εταιρίας, ο οποίος δημιουργήθηκε με σκοπο το αναμενόμενο κέρδος από τις επιχειρήσεις στα νεά προσαρτημένα εδάφη». Η Πανελλήνιος Ακτοπλοΐκή Ένωσις δεν ήταν ούτε εφοπλιστική εταιρία, ούτε βέβαια είχε στόλο. Ήταν ένα σωματείο, ο σκοπός του οποίου αναφέρεται με λεπτομέρεια στο βιβλίο «Ελληνική Επιβατική Ακτοπλοΐα» του Α.Ι.Τζαμτζή όπου παραθέτει και το κείμενο της ιδρύσεως του σωματείου, στις 19 Μαΐου 1919.
Ο σκοπός που περιγράφεις, περί σύνδεσης με τα νεα προσαρτημένα εδάφη, μάλλον περισσότερο ταιριάζει στην περιγραφή του σκοπού της Δ.Θ.Μ. (Διεύθυνσις Θαλλασίων Μεταφορών). Εκτενής αναφορά για τη λειτουργία της Διεύθυνσις υπάρχει στο ίδιο βιβλίο καθώς και σε άλλες πηγές.
Σχετικά με τη χρήση της σύντμησης Ε/Α δεν θα επεκταθώ μιας και τα έχουμε γράψει και αλλού. Το σωστό είναι Ε/Γ Α/Π (επιβατηγό ατμόπλοιο).
Ο χρόνος μου έχει στερέψει και πολύ σύντομα θα πρέπει να επανέλθω στις επαγγελματικές μου υποχρεώσεις. Ελπίζω σύντομα να βρω τον απαραίτητο χρόνο να διαβάσω ολόκληρο το άρθρο και να επανέλθω με περισσότερα σχόλια.
|