Απάντηση: S.S. WAIHEMO (πρώην CANADA CAPE) 1904-1918
Και πάλι ευχαριστώ Δημήτρη για την ευκαιρία που μου δίνεις να αναφερθώ στην εξιστόρηση του Ι.Μελισσηνού μιας και αυτή χρήζει σχολιασμού.
Στις σελίδες του βιβλίου "Το Ναυτικό στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο" (αρχείο Ι.Μελισσηνού) πράγματι υπάρχει η αναφορά που παραθέτεις. Όμως την υπογράμμιση θα μπορούσαμε να την κάνουμε και ως εξής:
"... ήρχισε την 8/4/41 το έργον της εκκενώσεως του λιμένος. Πρώτα ρυμουλκούνται εκτός του λιμένος φλεγόμενα - τινα προσδέθησαν ιδιοχείρως παρά του παρά τη Διοικήσει Πειραιώς τοποθετηθέντος σημαιοφόρου του Γ.Ε.Ν. (σ.σ. αναφέρεται στον Σημαιοφόρο Λούη) - τα ατμόπλοια ΠΕΤΑΛΛΟΙ, ΕΥΒΟΪΚΟΣ, ΑΓΑΛΙΑΝΗ και ΣΤΥΛΙΑΝΗ. Ταύτα προσηράχθησαν παρά τον όρμο Σελίνια της Σαλαμίνος".
Και πάλι βλέπουμε ότι η πληροφορία που παρέχει ο συγγραφέας δεν είναι ακριβής. Όπως και στο «Ημερολόγιο Πολέμου» έτσι και στο αρχείο Μελισσηνού καταγράφεται η πρόθεση της προσάραξης των πλοίων στα Σελίνια και όχι το γεγονός. Είναι αυτό που ο Πλοίαρχος Πετρόπουλος αναφέρει ως: “τα ρυμουλκούσαν έξω από το λιμάνι και τα προσάραζαν, κατά το δυνατόν, στις νότιες ακτές της Σαλαμίνας”.
Ο Μελισσηνός παρότι έζησε τα δραματικά αυτά γεγονότα έχει κάνει κάποια μικρά λάθη στην εξιστόρηση τους, ίσως γιατί δεν τα κατέγραψε την ώρα που συνέβησαν αλλά αργότερα με βάση τη μνήμη του και τις όποιες πηγές. Για παράδειγμα αναφέρει ότι τη βύθιση του φορτηγού ΥΠΑΝΙΣ κατά το βομβαρδισμό του Πειραιά όταν αυτό βυθίστηκε αργότερα στον Ευβοϊκό. Στο θέμα μας, προφανώς και έζησε τη στιγμή της απομάκρυνσης των φλεγόμενων πλοίων από τον Πειραιά αλλά δεν τα ακολούθησε και ως την προσάραξη τους αφού βλέπουμε ότι δεν αναφέρει την απώλεια του ΣΤΥΛΙΑΝΗ στην Κυνοσούρα.
Εξάλλου υπάρχει και ιστορική επιβεβαίωση της βύθισης του ΠΕΤΑΛΛΟΙ (όχι προσάραξης) με βάση τις αναφορές των Lloyd’s που ανέφερε ο Νίκος όπως και από το “World War II Greek Merchant Losses” του William A. Schell, ο οποίος παραθέτει την ίδια πληροφορία για βύθιση του εκτός του λιμένα.
Τέλος, όπως έγραψα και στο προηγούμενο μήνυμα, αν το ΠΕΤΑΛΛΟΙ είχε προσαραχθεί με επιτυχία τότε θα υπήρχε σε κάποιον από τους κατάλογους των ανελκυσθέντων ή προς ανέλκυση/διάλυση ναυαγίων που συντάχθηκαν τόσο το 1941 από τους Γερμανούς, όσο και μετά την απελευθέρωση.
Νομίζω ότι η κουβέντα έχει σωστά μεταφερθεί από το αν το ναυάγιο είναι το ΠΕΤΑΛΛΟΙ στο πως το ναυάγιο του ΠΕΤΑΛΛΟΙ βρέθηκε εκεί που είναι.
Αναφέρεις σωστά ότι εφόσον το πλοίο βυθίστηκε την ημέρα της ρυμούλκησης του τότε κινήθηκε αντίθετα με τον άνεμο. Όμως αυτό δεν αποτελεί κάτι το εξαιρετικά σημαντικό ως στοιχείο γιατί όπως γνωρίζουμε ο άνεμος μπορεί να αλλάξει κατεύθυνση εντός της ημέρας και στην περίπτωση μας η ρυμούλκηση των πλοίων δεν έγινε ταυτόχρονα.
Ο τρόπος με τον οποίο κατέληξε το ΠΕΤΑΛΛΟΙ στο βυθό μεταξύ Σαλαμίνας και Αίγινας αποτελεί αντικείμενο συνεχιζόμενης μελέτης προκειμένου να καταγράψουμε ακόμη και αυτές τις τελευταίες ώρες του πλοίου. Τα στοιχεία που υπολοίπονται πιστεύω ότι σύντομα θα είναι διαθέσιμα και το θέμα της βύθισης και ταυτοποίησης του ΠΕΤΑΛΛΟΙ θα παρουσιασθεί με τον τρόπο που αρμόζει σε ένα σημαντικό ναυάγιο. Η αοριστία των προαναφερθέντων πηγών σχετικά με την βύθιση του πλοίου είναι δευτερευούσης σημασίας, μιας και το γεγονός είναι ότι το συγκεκριμένο ναυάγιο έχει ανυπερθέτως ταυτοποιηθεί από την έρευνα πεδίου ως το ΠΕΤΑΛΛΟΙ.
|