Εμφάνιση ενός μόνο μηνύματος
  #4  
Παλιά 25-10-14, 17:51
Το avatar του χρήστη Πολικός
Πολικός Πολικός is offline
 
Εγγραφή: 07-01-2009
Μηνύματα: 67
Απάντηση: Τα Ναυάγια της Αστυπάλαιας – Η Νηοπομπή ΟΛΥΜΠΟΣ 07.10.1943

Μιας και στο φόρουμ έχουν γίνει οι παρακάτω αναφορές στο ναυάγιο του γερμανικού UJ.2104 στο Γλυνό της Αστυπάλαιας, να πληροφορήσω τους ενδιαφερόμενους οτι το τεύχος Οκτωβρίου του περιοδικού "Ναυτική Ελλάς" περιέχει ένα άρθρο με τίτλο "Φαλαινοθηρικά στο Αιγαίο" και στο οποίο δημοσιεύονται πληροφορίες για την τύχη του ναυαγίου.
Για να απαντήσω στο ερώτημα του Δημήτρη, όταν ο Γιάννης 1940 επισκέφθηκε την Αστυπάλαια το 1960, το άλλοτε ναυάγιο του UJ ταξίδευε ως μότορσιπ στο Αιγαίο. Και μάλιστα οι νέοι του ιδιοκτήτες τιμήσαν τον τόπο απ' όπου το ανέσυραν, ονομάζοντας το ΑΣΤΥΠΑΛΑΙΑ!

Παράθεση:
Αρχικό μήνυμα απο Dimitris Galon Εμφάνιση μηνυμάτων
Κύριε Γιάννη, μήπως θυμόσαστε αν το διάστημα που ήσασταν εκεί υπήρχε ακόμα ένα ναυάγιο, το οποίο προεξείχε από την επιφάνεια σε έναν κόλπο στα νοτιοανατολικά του νησιού Γληνό ή Γληνονήσι (βλ. συνημμένο, αναφορά UJ 2104 και U/J BOAT (BEACHED));

Πρόκειται για το γερμανικό ανθυποβρυχιακό
UJ 2104 (πρώην Darvik, πρώην Kos XXIII), το οποίο το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό φέρει λανθασμένα ως βυθισμένο από το αντιτορπιλικό ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΟΛΓΑ, στα βόρεια της Αστυπάλαιας.
Παράθεση:
Αρχικό μήνυμα απο Dimitris Galon Εμφάνιση μηνυμάτων
Για το UJ-2104 φέρεται ακόμα από την επίσημη ιστοσελίδα του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού ότι το Α/Τ ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΟΛΓΑ «Στις 18 Σεπτεμβρίου 1943 βύθισε σε συνεργασία με τα βρετανικά A/T FAULKNOR και ΕCLIPSE κοντά στην Αστυπάλαια και άλλη νηοπομπή, αποτελούμενη από τα φορτηγά ΡLUTO (2.000 τόν.) και PAOLO (4.000 τόν.) και το συνοδό τους Νο 2104.

Η πληροφορία αυτή προέρχεται από τα βρετανικά πολεμικά ημερολόγια και έχει αναπαραχθεί στην «διεθνώς αποδεκτή βιβλιογραφία» με αποτέλεσμα όσοι στηρίζονται σε αυτήν να αναφέρονται σε ένα ψεύτικο γεγονός. Το UJ-2104 δεν βυθίστηκε κατά την διάρκεια της άνισης αυτής ναυμαχίας, αλλά αργότερα κοντά στην Μαλτεζάνα της Αστυπάλαιας. Το γεγονός έχει αναπαραχθεί επανειλημμένα, όπως από τον Αχιλλέα Κύρου στο βιβλίο του για την Βασίλισσα Όλγα (σελ. 173-176). Αυτός που πράγματι κρατάει κριτική απόσταση από το θέμα είναι ο Δ. Φωκάς ο οποίος πολύ σωστά αναφέρει στον Β΄ τόμο της Έκθεσις του (σελ. 283) ότι «Δεν έχομεν δυστυχώς σαφείς πληροφορίας περί της συμπλοκής ταύτης, διότι το αρχείον της Β. ΟΛΓΑΣ σιωπά μετά την 1ην Σεπτεμβρίου». Επίσης το ίδιο γεγονός οδήγησε τον διοικητή του γερμανικού 21ου Ανθυποβρυχιακού Στολίσκου της
Kriegsmarine, Günther Brandt, να δηλώσει στον πρόλογο του βιβλίου του «Der Seekrieg in der Ägäis», που έγραψε μεταπολεμικά, ότι «Στις 18 Σεπτεμβρίου [1943] είχαν οι Άγγλοι μια επιτυχία. Τα αντιτορπιλικά FAULKNOR, ECLIPSE και QUEEN OLGA βύθισαν στα βόρεια της Σταμπάλιας μια νηοπομπή με δυο ατμόπλοια που μετέφερε ενισχύσεις στην Ρόδο. Το μοναδικό συνοδευτικό ασφαλείας, UJ-2104, δέχτηκε βαριές ζημιές και ο κυβερνήτης του, Nikolai von Ruckteschell, τραυματίστηκε βαριά. Το πλοίο όμως κατάφερε να καταπλεύσει στο λιμάνι της Αστυπάλαιας. Εκεί αυτοβυθίστηκε όταν οι στην αρχή φιλικά φερόμενοι Ιταλοί στην συνέχεια επιτέθηκαν. Η αυτοβύθιση πραγματοποιήθηκε σε ρηχά νερά με αποτέλεσμα οι υπερκατασκευές να προεξέχουν από την επιφάνεια. Η υποτιθέμενη βύθιση του πλοίου αυτού είναι ως εκ τούτου μια φτηνή φήμη». Το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό όμως θεωρεί επίσημα μέχρι σήμερα το UJ-2104 σαν βυθισμένο στην βόρεια Αστυπάλαια με την συμμετοχή της ΒΑΣΙΛΙΣΣΑΣ ΟΛΓΑΣ. Για περισσότερες πληροφορίες για το συγκεκριμένο θέμα ρίξε μια ματιά εδώ.
Απάντηση με παράθεση